CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan Bertandang Lagi

Telah seminggu Ramadhan berlalu .Terlalu cepatnya masa bergerak... Tak tertahan dek tangan untuk melambatkan pergerakannya. AlHamdulillah sekali lagi aku diberikan Allah bersua dengan Bulan yang mulia ini. Yang didalamnya rahmah dan maghfirah. Ramadhan kehadirannya disambut dengan berbagai rasa. Semasa zaman kanak-kanak aku gembira menyambut Ramadhan kerana penghujungnya kami akan mendapat persalinan baru menyambut Aidilfitri. Kemeriahan Ramadhan dulu amat berbeza dengan sekarang.

Walaupun dulu tak ada bazar ramadhan namun hidangan tetap berbagai jenis dan menyelerakan . Setiap petang pasti kami adik beradik akan disuruh oleh mak menghantar hidangan kerumah saudara mara yang juga menjadi jiran kami. saat ni memang best .. berlumba-lumba nak menghantar kerana nak tengok apa balasan juadah yang akan kami terima...namun sekarang budaya tersebut telah terhakis . masing-masing sibuk dengan kerja lalu kuih tunjuklah yang menjadi pilihan. Namun , walaupun dalam keterbatasan waktu aku tetap menyediakan juadah berbuka sendiri dibantu anak2. Walaupun hanya 1 juadah berat dan satu jenis kuih namun ianya mencukupi buat kami dan saat berbuka tetap menjadi saat yang menggembirakan buat kami sekeluarga.
Satu lagi kenangan yang tak dapat aku lupakan ialah menunggu penjual air batu. Zaman aku kanak=kanak, mana ada peti ais kat rumah . Setiap petang penjual ais akan mengelilingi kampung menjual ais yang diselimuti habuk papan ( supaya ais tak cair) Kreatif kan org dulu2. Huuuu... nikmatnya bila berbuka dapat meneguk air ais . Masa kami kanak-kanak mak memang dah sediakan gelas setiap seorang satu ,siap tulis nama lagi. Bukannya apa, nak elakkan perebutan... maklumlah ramai adik -beradik.
Sekarang ni walaupun peti ais dah ada dalam rumah tapi kami tak berbuka dengan air ais pun , kan dah kes pelik tu...
Saat yang paling menggembirakan ialah menunggu masuk waktu berbuka. Kami adik beradik akan berkumpul ditepi jalan raya yang menghadap sawah padi untuk melihat dan mendengar tembakan meriam menandakan masuknya masuk waktu berbuka. Bila dentuman meriam berbunyi dan cahayanya kelihatan di kaki langit kami akan berlari pulang dengan gembiranya, tanda telah selesai sehari berpuasa. Zaman tu mana ada radio yang siarkan azan. Namun kini semua tu hanya menjadi kenangan dan nostalgia.

2 comments:

Ibu Alin said...

Mamak..ais kepal satu...

Misk said...

Hi...Hi.. kalu lani mamak Kapoor masih jual ais kepal rasanya dah lama kena reject...Dulu-dulu semuanya sedap