CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 19, 2009

Dian Hatiku.......

Terima kasih kerana sudi menghuni hatiku sejak 25 tahun yang lalu.
terima kasih kerana sentiasa memahami diriku
Terima kasih kerana sentiasa sabar melayani kerenahku
Terima kasih kerana membahagiakan aku dengan limpahan kasih sayangmu....
Terima kasih kerana sentiasa bersamaku saat susah dan senang
Terima kasih kerana menerima aku sebagai suri hidupmu....


I LOVE YOU JUST THE WAY TOU ARE

I love you
for so many reasons
large or small
and all of them are wonderfull

I love you
for all the special qualities
that make you "you"
one of a kind,
the only one in the world of me...

I love you
for the things you say
that bring such special
meaning to my life

I love you
because you know,
how to bring out
the rest in me

I love you........
Just because I do...
Because now,
in place where there was nothing before,
in the deepest part of my heart
there is love......


HAPPY ANNIVERSARY
19 DECEMBER 2009
part 1..........................






Wednesday, December 2, 2009

Rancang-rancanglah Event 2010

Kalendar Persekolahan 2010


Kumpulan A

Penggal

Cuti dan Hari Persekolahan

Mula

Akhir

Hari

I

Hari Persekolahan

03.01.2010

31.01.2010

21

Hari Persekolahan

01.02.2010

28.02.2010

20

Hari Persekolahan

01.03.2010

11.03.2010

9

Cuti Pertengahan Penggal

12.03.2010

20.03.2010

9

Hari Persekolahan

21.03.2010

31.03.2010

9

Hari Persekolahan

01.04.2010

29.04.2010

21

Hari Persekolahan

02.05.2010

31.05.2010

22

Hari Persekolahan

01.06.2010

03.06.2010

3

Cuti Pertengahan Tahun

04.06.2010

19.06.2010

16

II

Hari Persekolahan

20.06.2010

30.06.2010

9

Hari Persekolahan

01.07.2010

29.07.2010

21

Hari Persekolahan

01.08.2010

31.08.2010

23

Hari Persekolahan

01.09.2010

02.09.2010

2

Cuti Pertengahan Tahun

03.09.2010

11.09.2010

9

Hari Persekolahan

12.09.2010

30.09.2010

15

Hari Persekolahan

03.10.2010

31.10.2010

21

Hari Persekolahan

01.11.2010

18.11.2010

14

Cuti Akhir Tahun

19.11.2010

01.01.2011

44

Jumlah

288

Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am

210

Jumlah Hari Cuti Penggal



Kata bijak pantai " Orang Yang Gagal Untuk Merancang , Merancang Untuk Gagal " Lebih kurang gitulah bunyinya . Aku ni bukan pandai sangat bab kata-kata hikmat ni..... Takwim ni aku paparkan buat mereka-mereka yang sedang merancang untuk peristiwa besar dan bermakna pada tahun depan . Kak Lang yang akan ....Tut..... pada tahun depan . Pilihlah tarikh yang sesuai...untuk peristiwa besar dan bersejarah dalam hidup. Buat anak-anak mak... belek-beleklah takwim ni .. sama dak dengan cuti kat Uni.. U all....mana tahu kut kita boleh pilih satu tarikh untuk percutian keluarga... walaupun rasanya susah nak diatur kerana masa cuti yang berbeza. Juga takwim ni sebenarnya untuk diri akau sendiri. ... yang selalu tak kisah dan lupa bila cuti bermula. Psssstttt..( Kerana aku jarang dapat menikmati erti sebenarnya cuti...)

78

Monday, November 30, 2009

Bercutikah Aku?

Kini dah hampir 2 minggu cuti persekolahan berlalu tapi aku belum lagi merasa nikmat cuti sekolah. Setiap hari bkerja aku pasti akan ke sekolah. Anak- anak selalu tanya Ari ni mak p sekolah tak? Aku dengan berat hati menjawab pi .. ada kerja. Kekadang tu kesian juga kat dia orang cuti- cuti sekolah pun asyik terperap kat rumah aje.

Hubby pun everyday tanya soalan yang sama , dan jawapan aku tetap sama. Hujung tahun ni banyak persiapan yang perlu di selesaikan sebelum sekolah di buka untuk sesi 2010. Memastikan asrama berada dalam keadaan sedia menerima pelajar . menyediakan perancangan untuk tahun depan . membuat pengagihan tugas dan lain-lain.
Terkadang aku ingin kembali menjadi guru biasa. Tetapi aku kerap memujuk hati mungkin sedikit pertolongan dan pengorbanan anak-anak akan dapat membantu menyenangkan orang lain..Belum tentu apa yang kita suka itu baik untuk diri kita...

Wajah Baru.....



Ini sette kesayangan kami sekeluarga . Selalunya kami akan bersantai disini untuk menonton t.v.diruang kelluarga kegemaran kami . Kat kerusi nilah anak-anak ku selalu lepak dan bergurau senda. Kerusi ni jugalah tempat aku selalu merehatkan badan "terlelap" selepas seharian penat bekerja. Hampir 8 tahun dia menaburjasa memberi keselesaan pada kami dan sarungnya dah agak uzur. Aku dan hubby menjelajah kedai perabut untuk mencari ganti tapi tak ada yang berkenan di hati. Akhirnya kami sepakat untuk menukar menukar sarungnya aje..


Hampir 3 bulan kami sekeluarga menunggu dan sepanjang tempoh tu aktiviti menonton dan melepak diruang ni terasa hambar . Anak-anak asyik bertanya bila lah kerusi nak siap. Ketika aku berbincang dengan pemilik kedai perabut yang akan dipertanggungjawankan untuk merubah wajah sette kesayangan ni pemilik kedai cadangkan "tukar ajaelah kak! Dah lama dah kerusi tu... tp aku tetap dengan keputusan , "Tak nak lah kerusi tu selesa duduk...Dah cari dah tp x dapat nak teng kerusi ni... "Dia tersenyum sinis aje . Maklumlah promosi dan pujukan dia tak jalan . Bila dia datang angkut kerusi tu untuk dibawa kekilang baru dia tau kenapa kami tak nak tukar baru. Eh..Eh betullah abang ..elok lagi kondisi kerusi ni walau pun dah 8 tahun dilanyak. Ha kan aku dah kata... tak caya.
Ini wajah baru sette . Gabungan warna adalah pilihan anak sulungku yang pulang bercuti dulu . Sengaja kami beri penghormatan pada kakak yang ada keinginan nak jadi interior desingner tapi memilih medic sebagai pilihan pertama.
Ha cun dak kakak. N3 ni sengaja aku tulis buat tatapan Kakak dan Nabby.. Tapi Luqqman siap komen adik lagi suka sarung kusyen yang dulu .. pasai kainnya lebih lembut... Patah tumbuh hialang berganti tapi betullah kata orang yang tumbuh tak sama dengan yang patah......Any way karpet tu warnanya gak gelap.. Kakak bila balik tahun depan kita round kedai karpet plak..

Tuesday, November 10, 2009

Motivasi Diri Kala Menghadapi Ranjau Dalam Perjuangan Hidup......

Moga petikan dibawah dapat meningkatkan kembali semangat yang kekadang luntur lantaran tersua halangan dan rintangan dalam merentasi perjalanan hidup ini.

RENUNGKANLAH........
BANYAKKAN BERSABAR.........
Janji Allah ..
SETIAP KESUSAHAN PASTI ADA KESENANGAN



Moga Berjaya Dengan Cemerlang..........

Selamat Menghadapi Peperiksaan . Semoga berjaya dengan cemerlang.

Dedikasi buat:

1. Kak Cik 'Izzah yang sedang menghadapi peperiksaan Akir Tahun bermula 4/11/09 hingga

18/11/09

2. 'Afifah yang sedang bergelut dengan Pep. Akhir Tahun bermula 7/11/09 hingga 17/11/09

3. Nawal yang akan menghadapi peperiksaan bermula 16/11/09

4. Raihan yang akan menghadapi peperiksaan bermula 23/11/09

Doa Mak dan Ayah sentiasa mengiringi kejayaan kalian semua .

5 .Semua calon SPM dan STPM SMKSB 2009 yang akan menghadapi perjuangan anda bermula 18/11/2009.Doa Ikhlas dari saya untuk Kejayaan anda semua. Berjuang habis-habisan . Jangan hampakan harapan ayah dan ibumu.



Monday, November 2, 2009

Selamat Panjang Umur Kak Cik........


Hari ini Kak Cik menutup tirai tahun 2009 menyambut Hari Lahir yang ke 16 Tahun. Selamat Hari Lahir Kak Cik . Sedar tak sedar dah meningkat remaja anak mak ni.. Kakcik ni anak ku yang paling sempoi dan tak banyak demand. Hai .. kakcik dah meningkat dewasa ni kenalah ubah gaya sikit... He... He...
Masa kecil dulu kak cik memang susah nak diajak berjalan atau shopping. Ada2 aje alasannya x nak pergi . Tapi sekarang ni every weekend dia pula yang sibuk tanya " Weekend ni nak p mana?. Kalau dapat p kedai buku Popular sengihnya sampai ke telinga. Alhamdulillah sekurang-kurangnya dah tersemai budaya membaca dihatinya. Tapi...... janganlah asyik angkut komik aje...
Di kalangan anak-anak ku kakcik ni cukup berdisiplin dari segi masa dan study.Konsisten dan mengikut frame waktu yang diaturnya. Kekalkan....budaya baik ni. Moga Kak cik akan strike dalam SPM 2010 nanti.
Untuk meraikan Hari Lahir KakCik semalam kami makan kat luar ( bukan Budaya kami sekeluarga) kerana kebetulan my Hubby x kerja malam . Tapi kedai biasa je.. tak de la kat Delifrance... atau Pizza Hut....kerana nak menunaikan permintaan birthday girl nak balik awal .. Nak Study coz esok Kak Cik akan menghadapi periksa akhir Tahun. Selamat Berjaya Dengan Cemerlang.
Beefsteak pilihan hati
Emmmmm! sedapnyaaa

Menu ni di import khas dari Pattaya


Allah Selamatkan Kamu
Alalh Selamatkan Kamu
Allah Selamatkan Kak Cik Izzah....
Allah Selamatkan Kamu...

Sukarnya Memuaskan sekeping Hati......

Dibuat salah, x buat salah . Jadi semua serba salah.
Hai.. kadang-kadang pening kepala memikirkan, bila setiap tindakan tidak pernah dapat memuaskan sekeping hati. Semalam aku diterjah dengan satu komen dan kritikan yang mengguris hati. Sebenarnya keadaan ini sangat biasa aku hadapi. Namun aku selalu memujuk hati sendiri. Mungkin apa yang aku buat walaupun pada penilaian aku ia agak bersesuaian namun mungkin bagi orang lain ia tidak mencukupi. Mungkin ini ujian dari Allah untuk menguji tahap kesabaran hatiku dan tak secara langsung mematangkan diriku yang dah hampir masuk zon veteran ni.
Namun kekadang aku terfikir sendiri kalu dah kerap mengalami situasi yang sama apakah aku perlu bertahan lagi disini... Kerapkali aku memujuk hati sendiri namun aku kadang2 kalah dengan mainan emosi. Semoga Allah memberi aku kekuatan hati dan jiwa . Aku sentiasa berdoa agar ada hikmah yang tersembunyi disebalik semua ini. Semoga Allah mendengar doaku.....

ALLAh answers prayers in 3 ways
He says YES and gives you what you WANT,
He says NO and gives you something BETTER
He says WAIT and gives you the BEST of His own time

TABAHLAH WAHAI SEKEPING HATI! KERANA TAK MUNGKIN AKU DAPAT MEMUASKAN HATI YANG SEKEPING ITU, kerana aku hanya manusia biasa. Bukan siapa-siapa.......

Saturday, October 31, 2009

Sekalung Ijazah Buat Lang



27 Oktober yang lalu anak sedara aku menerima Ijazah setelah beberapa tahun dok bertungkus lumus mengadap buku..Tahniah Lang. Walaupun Mak Lang lambat wish Lang tp tetap ingat cuma last week banyak sangat kerja . Sori ya . Hai Dah terima ijazah dah Lang . Lang ni seusia dengan anak sulung saya Raihan dan sangat kamcing dengan kami sekeluarga teman rapat dan teman gossip anak-anak gadis saya . . Tp dek kerana bidang yang diambil berbeza Lang mendahului anak saya menerima Ijazah .. Hai nampaknya Lang akan muncul sebagai juara dalam semua hal... Betul tak Lang... Biarlah rahsia...
Lang memang ringan tulang dan sentiasa menghulur tangan bila diminta bantuan. Terima kasih Lang atas segala pertolongan yang dihulurkan . Mak Lang doakan agar Lang sentiasa berjaya dalam hidup Lang dan dalam apa jua bidang yang Lang ceburi . TAHNIAH BERGANDA DARI KAMI SEKELUARGA BUAT LANG............

Monday, October 26, 2009

Secebis Ingatan






Semacam menjadi kebiasaan bagiku setiap hujung minggu menanti deringan telefon dari anak-anakku. Kami jarang dapat berbicara kalau hari-hari bekerja lantaran masing -masing sibuk mengejar tugasan . sekiranya kami gagal berkomunikasi rasanya perjalanan minggu tu hambar sahaja. Depavalli yang lalu ketika aku dalam perjalanan pulang dari rumah Bang Cik , aku mendapat SMS dari Nabby "Mak call adik" Punya la gabra aku tahap maksima . mana tidaknya 9 kali aku dapat sms yang sama .Aku cuba juga call tp of coz x dpt kerana fon kat umah x dak sambungan a.bangsa. Risaunya hati tuhan aje yang tahu. Akhirnya terpaksa lah minta tlg KakLang punya member. Rupanya tel kena block.Jumaat lalu Cik Nabby tel . Alhamdulillah mendengar suara Nabilah yg ceria ,aku senang hati krn aku takut peristiwa kat SBPI akan berulang.....Ha..Ha.. Biarlah Rahsia......
Sibuk Nabilah berceloteh tentang makanan yang agak murah .beg tangan yang cantik dan murah.corelle yang murah etc,,Hai adik nak pi jadi doktor ke nak jadi jadi pemborong......
Kakak pun sekarang ni kerap jg tel kadang-kadang 2x 1 minggu...Masa aku tengah tulis e ntry tel berdering,,,,aku terus kata tu kakak tel tu. Bila Afifah ambil panggilan dia kata Eh!!! mana Mak tau.... Sukar nak beri jawapan macam mana aku tau tp itulah kuasa Allah yang memberi rasa pada gerak hati seorang ibu,



Tak lupa juga pada Miss Naw yang kerap menelefon sekarang ni.....Maklumlah geng gossip dah makin kurang keahliannya. Terima kasih pada anak-anak mak yang sentiasa mengingati mak dan ayah dan tak lupa menghubungi kami walau dalam kesibukan mengejar dead line essei dan paperwork serta kuliah yang perlu dihadiri. Kecanggihan teknologi memungkinkan kita untuk terus berhubung..berbeza dengan waktu Ngah dan Pakcik menuntut di l. ngara dulu... Bayangkan bagaimana Maktok menunggu surat yang kadang2 1 bulan baru nak sampai....Namun apa yang penting adalah secebis ingatan .....Walau secangih manapun teknologi dicipta kalau kita tidak memanfaatkannya ia tetap tidak memberi makna...

Thursday, October 8, 2009

Selamat berjuang puteri ku



Saat aku menulis post ini telah berlalu 24 jam puteri ketiga ku meninggalkan tanah air , kerana ditawarkan melanjutkan pelajaran ke negara orang , Bangalore India menjadi destinasi Nabilah untuk menyambung perjuangan hubby ku sebagai seorang doktor. Sedih sayu dan gembira semuanya bersatu. Sedih dan sayu kerana aku terpaksa berjauhan dengan seorang lagi permata hatiku setelah kakak dah 4 tahun menyambung pelajaran ke Ireland. Gembira kerana Allah memberi ruang kepada Nabilah menyambung pelajaran dalam bidang yang di minati.


B ak kata Nawal sekarang hanya tinggal kami berdua saja yang untuk bergosip dan berkongsi rasa dan perasaan , x lupa juga untuk shopping . He.. He... kerana yang lain tu masih dibwh umur ( sori kak cik dan Afifah)


Sebelum berangkat Nabilah selalu tanya " Mak sedih tak nanti kalu adik tak ada ? Sukar untuk menjawab tp aku pasti Nabilah lebih mengerti rasa hati seorang ibu walaupun sukar untuk ku ucapkan.
Aku pernah berbincang dengan Hubby kalu boleh biarlah Nabilah melanjutkan pelajaran kat CUCMS sahaja tempat Nawal belajar. Aku rela untuk mengeluarlan belanja untuk menanggung kos pembelajarannya kerana aku x sanggup menangung saratnya rindu bila berjauhan dengan anak-anak.. Tp MrA3 seperti selalu dengan coolnya menasihati " Biarlah anak-anak mencorak kehidupan mereka sendiri . Kita hanya menegur sekiranya mereka tersasar arah.


Buat Nabilah pesan mak ........
Sentiasa berpegang pada prinsip. Adik ke sana untuk menuntut ilmu.


Walau apapun halangan yang bakal dihadapi kuatkan semangat dan tabahkan hati.


Sentiasa bermunajat kepada Allah kerana Dia Maha mendengar lagi mengasihani.


Jangan sesekali abaikan Solat 5 waktu dan kalu ada ruang tambahkan dengan amalan sunat.


Pastikan Quran menjadi bacaan Adik setiap hari walaupun 1 kali.


Pilih lah kawan-kawan yang dapat membimbing kita kejalan yang diredhai Allah


LOVE U FOREVER AND EVER

Wednesday, September 23, 2009

RAYA MANA EKK..........

Bagi yang telah berkeluarga pastinya ini adalah dilema biasa yang akan timbul setiap kali menjelang AidilFitri.........Mula -mula berumahtangga dulu ianya memang problemo yang amat besar aku rasakan ,maklumlah kita mana biasa menyambut hari raya dengan orang lain selain keluarga sendiri.Namun berkat sefahaman aku dan hubby setuju kami bergilir mengatur jadual pulang berhari raya saban tahun, AlHamdulilllah setakat ini semuanya berjalan lancar. Tapi sekarang ini bila kita semakin meniti usia bagi aku raya kat mana pun dah tak kisah..... Peranan tu sekarang anak-anak ku pula yang akan ambil . Sehingga hari terakhir Ramadhan tahun ini kami belum tentukan kat mana nak raya . Mr A3 kata kita raya kat TTG ajelah ..anak-anak apa lagi seronok tak terkira tp aku menjawab tunggu anak bulan dulu..... Memang aku seronok dapat raya kat rmh mak tp bila aku tanya my mom in law siapa balik raya tahun ni ....semua beraya kat rmh mertua masing2 kecuali Ruby dan Ja ajae ( Ja memang raya kat kulim coz mertua dia pun orang Kulim). Aku dapat rasa kesunyian yang terlontar dalam bicara nya, kerana aku pun seorang ibu dan amat terasa sayunya bila puteri sulungku dah 4 tahun tidak menyambut AidilFitri bersama. Lalu aku pun buat keputusan kami raya kat Kulim aje..........Alasannya rumah belum kemas........ Sekurang2nya Mak dan Abah TTG dah ada anak-anak lain yang beraya seramai 4 keluarga . Hanya aku dan Teh ajae yang tak ada . Kira ok lah tu... Anak-anak mula down semangat rayanya tp alasan aku tak palah tahun depan Teh raya kat TTG lagi best dapat kumpul semua ...... . Petang raya kami akan terus balik TTG .Yang lawaknya puteri sulungku dah booking " Mak bila kakak dpt raya kat Malaysia nanti kkk nak raya kat rmh Mak Tok........ Oiiiiii jauhnya palanning dan vision......InsyaAllah sama-sama kita doakn kita dipanjangkan usia dan dapat mengulangi detik-detik indah dan syahdu tu.........

Saturday, September 12, 2009

KASIH IBU..........

Hari ini sudah masuk hari yang ke 22 umat Islam berpuasa. Aku cuba mencuri ruang waktu untuk tulis entri ini. Hari ini telah 9 hari puteri sulungku berlepas pulang ke Ireland untuk meneruskan pengajiannya yang berbaki 2 tahun lagi. Sunyi Sedih dan sayu semuanya bersatu . Tapi MrA3 selalu pesan redhakan pemergian anak-anak untuk menuntut ilmu. Memang sebagai seorang ibu aku kekadang tak mampu menahan rasa . Bermula bila anak-anak memasuki asrama lg aku terpaksa berperang dengan perasaan rindu untuk melihat anak-anak berkumpul bersama sekeluarga. Alhamdulillah tahun ini Cik Nabby dan Cik Naws berpuasa penuh di rumah. Sekurang-kurangnya rinduku yang terpecah 3 arah tahun ini cuma tinggal 1 arah aje. Cik Naws dalam lawaknya mengusik aku." Tahun ni adik tak nak balik rumah 1 tahun coz adik nak mak nangis untuk adik"Hai anak-anak jealousnya tak habis-habis. Buat semua anak-anak mak setiap dari kamu mempunyai tempat yang paling istimewa di hati mak. Tak pernah ada pilih kasih dan tak pernah ada yang terkurang kasih.

Begitulah putaran masa berlalu pantas dari seorang kemudian berdua , dan bertambah ceria dengan kehadiran anak2. Bila anak2 membesar kita akan kembali berdua bila seorang demi seorang anak-anak akan mengorak langkah mencari arah kehidupan sendiri. Seperti mak dan abah yang telah sekian lama berdua sejak kami adik beradik bekerja dan berkahwin. Kerana itulah kami adik beradik seboleh upaya cuba mencari ruang waktu untuk pulang menziarahi mak dan abah walaupun kekadang kami hanya dapat pulang untuk menjenguk dalam beberapa jam sahaja. Untuk anak-anak mak bila masing-masing dah mempunyai kehidupan sendiri janganlah lupa menjenguk mak dan ayah no....

Monday, August 24, 2009

Ramadhan Yang Di nanti

Hari ini dah masuk hari ketiga umat Islam berpuasa. AlHamdulillah dua anak lelaki ku tak banyak karenah untuk berpuasa Si Bongsu Luqman since last year dah puasa penuh walaupun baru berusia 6 tahun. Bang Teh Sibuk betul menunggu hari nak puasa. Masa aku puasa sunat Rejab dan Syaaban pun dia sibuk nak turut puasa sama , tapi aku tak galakkan kerana bersekolah petang takut letih dan semua kwn2 makan.. nanti ..........tergoda pula.
Petang Khamis 29 Syaaban lalu Bang Teh sibuk ajak aku tengok anak bulan , walau pun berkali-kali aku bagitahu kita tak leh nampak anak bulan. tapi dia tetap nak tengok juga. Lepas solat maghrib.... sibuk selak curtain ... Bila aku tanya tengok apa?. Laa Abang nak tengok anak bulan nampak ke tidak... Esok Puasa ke tidak. Hai....... tak terlayan aku gelagatnya.
Puasa hari pertama kami balik berbuka kat Alor Setar. Jam 2.30 baru bertolak dari rumah. Mula- mula tu . En A3 tak nak balik coz nak baiki komputer yang rosak kena kilat. Jadi aku cdg nak balik ngan anak2 aje tp memandangkan aku pun kurang siht dan tak confident nak drive balik malam, jadi kami kena tunggu Mr A3 la.... Walaupun sekejap saja tp nak balik juga ...Nak jumpa abah dan mak terutama bila BCM hantar sms "Abah tanya kenapa aku tak balik ... Rasa bersalah menyelubungi hati aku.... Maaf kan saya abah dan mak bukan x ingat nak balik .... tapi setiap hujung minggu ada saje agenda yang perlu di lunaskan.....
Ni cerita Si Bongsu ku pegi sembahyang Tarawikh... Bila Hubby cakap kita buat lapan aje coz dua anak kecil ku turut serta. Si Bongsu Luqman dah set dah 8 rakaat. Bila habis aje solat Tarawikh 2 Rakaat dia dah komplen dah... Cukuplah 8 rakaat . Rupanya di dah kira Solat Isyak 4 + 2 sunat Isyak +2 solat Tarawikh= 8 rakaat. Payah juga bila anak pandai matematik ni.....He... He... Puas la pula nak bagi penjelasan... Apa pun Alhamdulillah anak 2 walaupun masih sekolah rendah tapi tak join kelab kanak2 yang selalu membuat busing bila orang dewasa tengah sembahyang..... Buat ibu bapa yang bawa anak-anak .. kawallah anak 2 kita agar tidak mengganggu khusyuknya sembahyang orang lain. Bagus bawa anak ke masjid untuk melatih mereka , tapi jangan biarkan mereka tanpa kawalan dan tunjuk ajar kita. Berilah peluang jemaah lain beribadah kerana Ramadhan hanya datang sekali dalam setahun...

Wednesday, August 19, 2009

AHLAN WASAHLAN RAMADHAN MUBARAK

Syaaban semakin menjauhkan dirinya . Hanya tinggal 1 hari atau 2 hari lagi umat Islam seluruh Malaysia kan menyambut Bulan Ramadhan. Aku memanjat doa kepada tuhan agar aku diberi kesempatan untuk menghabiskan Ramadhan pada kali ini. Hendaknya Ramadhan kali ini aku mampu mencari ruang untuk lebih mendekati Yang Maha Esa. AlHamdulillah Ramadhan kali ini jatuh pada cuti sekolah selama 1 minggu. Doaku agar aku dapat menggunakan kesempatan ini untuk beribadah kepada Allah.
Ramadhan kali ini juga semua anak2ku berkumpul bersama. Dah hampir 6 tahun kami tak dapat berkumpul untuk berbuka puasa bersama. Syukur kepada Allah kerana memberi kami kesempatan ini. Kebetulan Kakak tak jadi bertolak awal ke Ireland kerana Tiket flight dah habis dijual.So dapat 2 mingg berpuasa di rumah. Betul kata Kakak Allah X tetapkan Kakak blik awal sebab Mak tak restu. Bukan x restu cuma terkilan dan sedih aje.. Tapi Kakak faham lah perangai mak kan.......control sedih gitu.....
AlHamdulillah Nawal pun dapat attach ngan hospital Sultan Abd. Halim Sg Petani , selama 1 bulan dan lepas tu terus cuti raya.....Sekarang ni berulanglah hari-hari. Sampai rumah je....Ayat biasa diucapkan.....Mak !!!! Letihnya...... Tak palah letih pun makan pakai semua dah terjamin.He...He...
Nabilah pula sekarang ni tengah membuat persiapan ke India lepas Aidil Fitri nanti so dia dan Kakak lah yang banyak membantu aku menguruskan adik-adik dan rumah dan menjadi driver aku. kerana kereta aku dah jadi hak kepunyaan mereka..
Jadi nampaknya bulan puasa ni aku kena sediakan menu pilihan mereka seramai 7 orang nilah....
Hai kalut--kalut. Tapi yang pastinya 2 minggu puasa ni memang meriah.....

Monday, August 17, 2009

LAMAN SESAWANG YANG BERSAWANG

He..He..
hampir 2 bulan akua tidak menjenguk laman blog aku. Malam ini aku berhasrat membersihkan sawang yang mula menutupi blog aku. Seperti biasa lahhhhh kesibukan tahap maksimum tak memungkin aku menjenguk blog ni.
Mula-mula tu sibuk ngan persiapan asrama 5 bintang, sampaikan che abang dan anak-anak aku komlen. Eh mak ni kerja satu minggu berapa hari ?. Sabar ajelah anak-anak oii....Ni lah realiti kehidupan guru zaman ni...
Selesai pemantauan asrama pada awal Julai kalut pula nak kejar tarikh akhir penghantaran kerja kursus PMR. Jenuhla memeriksa .At last minggu ke 3 Julai semuanya dapat diselesaikan .Alhamdulillah.....
Menjengah saja bulan Ogos... ingatkan lapang la sikit...tiba-tiba dapat berita seorang pelajar sekolah ku positif H1N1 . Mak datuk ...Pengetua dan PK Pentadbiran pula x de kat sekolah berkursus.....Masa tu aku ngan PK Koko rasa kami ni macam bilik gerakan pula . Telefon berdering tak henti....Guru, pelajar dan waris agak panik...juga maklumlah jumlah kematian makin cepat pertambahannya.Masing-masing tanya kenapa tak tutup sekolah...Aik..... aku mana la ada kuasa ....Hanya dapat arahan tutup satu kelas saja.Jadi bercutilah pelajar kelas tersebut selama 1 minggu...Yang lain datang sekolah lah no...dengan memakai topeng/mask. Mr A3 cakap aku ngan anak-anak nampak macam surgeon pula...... So aku dah 1 minggu la pakai mask.. Rimasnya tak terkatalah Camno lah doktor boleh tahan pakai lama-lama....Tapi doktor dok dlm bilik air cond. aku ni panas hidung-hidung... ha..ha.. pengalaman menarik...Bila dengar WHO buat jangkaan tempoh untuk wabak ni habis penularannya dalam j.masa 1 tahun... Aku dah terbayang kena pakai mask 1 tahun ka................adusss tension.........Moga ALLAH menghapu wabak ni dengan segera.......

Saturday, June 20, 2009

Belajar sepanjang hayat

Hari ini kami staf SMKSB mengikuti kursus pembinaan Blog. Yang tragisnya aku belajar upgrade blog dari bekas anak muridku.Betullah kat orang hidup ibarat roda.

Thursday, June 18, 2009

SAYANG ABAH








Abah , walid, dady, ayah atau apa saja panggilan. Namun ia ditujukan buat seorang lelaki yang amat bermakna dalam hidup setiap insan. Sempena Hari Bapa ni aku menulis entry ini khas buat abah.
Sabtu lalu kami sekeluarga pulang ke TTG untuk menjenguk abah dan mak.Bila kami sampai abah membuka pintu dengan senyuman menyambut kami..Perkataan pertama yang keluar. Ingatkan Bang Caq.. Aku bertanya untuk menguji abah. Bang Caq balik ke. Jawab abah ya petang tadi...Sebak rasa didada. Kadang- kadang aku rasa abah tak sakit..Bila melihat abah dapat mengenali kami anak-anaknya rasa bahagia menjalar di jiwa. Terkadang aku rasa tak dapat nak menerima kenyataan abah sebenarnya sakit. Terkadang bila melihat abah keseorangan diatas kerusi hatiku menjadi sayu. Tak mungkin kami dapat berbual seperti suatu masa dulu...Namun melihat perkembangan positif abah setiap kali balik kg aku bersyukur kepada Allah
Abah dan mak bersama anak-anak. kecuali En Z

Abah yang ku kenal merupakan orang yang cukup sabar membesarkan kami 6 beradik dengan penuh kasih sayang. Abah jarang marahkan kami adik beradik , namun kalau abah marah kami pasti kecut perut. Aku masih ingat peristiwa aku dan abang-abangku dipukul dengan pembaris gara- gara menonton tv kat Rumah Mak Njang Tom. Masa tu rumah kami blm ada tv. Kami berbasikal ke rumah Maknjang. Bila sampai rumah abah bukakan pintu menyambut kami yang riuh rendah bercerita ttg Vick Morrow hero Combat.. Kami memanjat tangga tanpa menjangka hadiah yang bakal kami terima. Masuk aje ke rumah abah pegang kami dan SAPPP.... hayunan pembaris hinggap kat punggung kami. Aduss hilang cerita Combat... Sejak tu x berani lg tengok tv sebelah malam. Terima kasih abah kerana peraturan tersebut jg saya gunakan dalam mendidik dan membesarkan anak-anak. NO TV, NO COMPUTER pada hari persekolahan
Sema sa aku belajar kat KIK abah x pernah gagal mengutuskan suratnya saban minggu. dan aku x akan senang duduk kalau x terima surat dari abah .Tulisan abah memang cukup cantik , Tak ada seorang pun anak abah yang dapat teng tulisan abah.....Terima kasih abah kerana sentiasa memberi perangsang buatku
Walaupun abah lebih pendiam berbanding emak, namun abah mempunyai caranya tersendiri menumpahkan kasih sayang kepada kami 6 beradik......Ketika aku ditawarkan menjadi guru sementara dan masuk U abahlah menguruskan medical check up aku walaupun waktu itu aku dah tamat STPM. Namun abah still protect aku.. Terima kasih abah atas limpahan kasih sayangmu yang x bertepi Abah dan emak bersama anak menantu pompuan.

Masa kami masih kecil , kalau air bah melanda abah akan berusaha buat rakit dari batang pisang untuk kami bermain. Oiii bestnya. Puas berdayung kami bermain dengan rakit tersebut.
Satu lagi kenangan yang aku x boleh lupa abah ialah akan pastikan kami adik beradik hafal sifir satu hingga 12 dan sifir 16. Setiap malam aku dan adikku EN. Z kena menghafal depan abah...selagi x lancar jangan harap kami akan bebas. Alhmdulillah sifir tersebut masih kuat diingatan aku.. x payah nak pakai kalkulator macam budak2 sekarang. Terima kasih abah
Terima kasih abah kerana tanpa pengorbanan abah membesarkan saya , tak mungkin saya akan berada pada tempat saya sekarang.
Namun aku kesal disaat abah sakit aku x dapat kerap menjenguk abah di kg kerana tanggungjawap pada tugas dan rumah tangga.
Setiap kali aku pulang ke TTg aku pasti mengajak abah dan mak tinggal bersama keluargaku . Tp abah dengan senyuman tetap menggeleng kepala dan mengatakan TAK MAHU...
Pernah aku membawa abah tinggal bersama ku tp hanya bertahan 2 minggu sahaja , selepas tu aku terpaksa ambil cuti hantar abah balik kg. kerana abah melancarkan mogok lapar. Benarlah kata orang BAITI JANNATI. RUMAHKU SYURGAKU..

Wednesday, June 10, 2009

HAPPY BIRTHDAY IQBAL

Ari ni 10 Jun genap umur putera pertamaku 10 Tahun. Dalam keluarga kami Muhammad Iqbal dipanggil Abang @ Bang Teh.Menanti kehadirannya dalam keluargaku merupakan satu penantian yng amat panjang . Maklumlah selepas dikurniakanAllah dengan 5 orang puteri barulah aku dikurniakan putera. AlHamdulillah ! Kemudian Allah kurniakan kami seorang lagi putera , siapa lagi kalau bukan siBongsu ku. Namun begitu kasih sayangku dan dan Mr A3 tetap samarata buat semua anak-anakku. X de pilih kasih no.....Cuma kekadang terlebih lah sikit maklumlah dia orang ni kan masih kecil so 5 orang kakak2 tu jangan le jealous pula...
Ini hadiah pilihan Bang Teh set catur kaca yang dibeli awal 2 minggu masa kami ke Penang . Hai advance gitu... Tapi ari ni dia komplen hadiah abang murah dari hadiah Luqman . Mana aci...Hai anak2 zaman sekarang..Kalau abang nak tahu emak dulu x pernah merasa sambut ari lahir ni . Jgan kata nak sambut ari lahir dapat ucap Selamat Hari Lahir pun x pernah. Namun itu bkn bermakna mak dan abah aku x sayang pada aku . Aku tau aku anak kesayangan mak abah maklumlah anak pompuan sulunglah katakan . Sedara2ku jangan lah pulak terkecil hati..Gurau ajae . Mak Ngan abah memang sayang bangat kat kita 6 beradik.
Budaya memperingati hari lahir ni aku yang hidupkan dalam keluargaku walaupun MrA3 mulanya kurang respon tp sekarang dah ok.. Bukannya ape.. ianya sebagai tanda kasih sayang kita dan ingatan yang mendalam . Betul tak Mr A3.. Cornfirm setujunya coz dia tak pernah lupa Birthday ahli keluarga kami....
Ni.. pening kepala ni Bang TEh tuntut beli jam tangan pula coz hadiah di lebih murah dari adiknya Si Bongsu...

Ni kek birthday Bang Teh. Beli kat Kedai kek Rashidah aje.Nak kek Secret Recipe?.. Tunggu 21 jun coz semua anak-anak mak dah berkumpul kat rumah. Baru lah best.... X de le dok teringat2 yang jauh di mata.....
Sebelah malamnya pula aku masak nasi goreng Cina kegemaran Bang Teh tapi telah diubahsuai ikut cita rasa Melayu. Luqman kata ni Nasi goreng Mama... Ade2 aje idea si bongsuku ini.Sebenarnya Menu malam ni kebetulan aje sebab utamanya kerana stok dalam freezer dah mula susut coz last Friday tak markeeting kerana kami sekeluarga p K.L.
ini pantun Luqman buat Bang Teh
"Dua tiga Kucing Berlari
Selamat Hari Jadi"
Ha..Ha... lawaknya ni penangan menonton slot Upin & Ipin lah ni....
Anyway Selamat Hari Lahir Bang Teh . Moga Membesar Menjadi anak yang SOLEH yang patuh pada perintah Allah dan kedua orang tua...



Tuesday, June 2, 2009

Tugasan Nan Mencabar

Petang tadi aku dapat call dari Alamoda Sg. Petani. Ni bukan bisnes punya hal tp tugasan yang terpaksa aku dan PKK kena settle kan dalam tempoh 2 minggu cuti ni, naktau apa ? Uruskan pakaian koir yang nak bertanding 16/6 nanti. Macam lipas kudung kami berdua dibuatnya kalau tak pun macam cacing kepanasan Hai .... sabar ajelah hati... Khamis lalu kami p SP nak cari kain . Bayang kan dah jumpa kain yang berkenan di hati tp x cukup la pulak........ .bayangkan kami kena urus 28 pasang utk girls dan 12 pasang utk boys... Mana nak ckp 1 kayu kain . Terpaksalah Alamoda buat tempahan baru, tu yang ari ni ..pi amik kain yang lebih. Huh ... Dah hampir selesai tugasan kami walaupun terpaksa pujuk tailor yang dah surrender...Bayangkan nak jahit 40 pasang dalam tempoh 2 minggu ... hai x lena la jawapnya tailor tu... Huh lega satu bab. Harap- harap kumpulan koir sekolah aku menang la sampai peringkat negeri.. Kalau tak, tak berbaloi rasanya penat lelah kami. Nasib baiklah PKK tu satu kepala ngan aku..
Tugasan Kedua kami juga berjaya kami selesaikan..... nak tahu apa dia, uniform guru2 sekolah aku pulak . Bayangkan kena cari kain untuk 81 orang guru perempuan(324 mtr semuanya) . Guru lelaki kami tinggalkan tugasan tersebut pada pengerusi BKS. Tak kuasa kami nak cari utk dia orang. At last dapt cari juga.. Warna oren..muda Cantik ... kata Mr A3 . tu yang hatiku berbunga gumbira tu. Kalau dah Mr A3 puji memang cun melecun la coz hubby I ni susah nak luahkan pujian.
Ok puteri2 mak nanti you all balik kita p Alamoda cari baju raya tahun ni. Staf dia kebanyakan dah kenal esp Aju , Ita dan akmar. Harap-harap dpt lag harga istemewa..Thanks 4 you all kerana sanggup melayan kerena kami berdua...

Monday, June 1, 2009

Cuti Dah Bermula

Dah 3 hari cuti sekolah bermula, tp macam x cuti aje asyik kena p sekolah aje. Kalau aku tak p ada aje panggilan masuk. Nak yang itu nak yng ini. Nama aje cuti tp x cuti sepenuhnya. Minggu ni ada kelas tambahan PMR dan SPM. Gitulah rezki cikgu walaupun kata orang cikgu cuti banyak tp dalam keadaan sebenar siapa yang tahu esp admin ... Tapi walau apapun kata orang kami telan aje kerana mereka ni golongan yang x menghargai...kerana mereka pandai pun pasai ada kami golongan guru , yang sentiasa berjuang uintuk kelangsungan murid-muridnya. Selamt Bercuti Buat semua guru - guru. Walaupun mungkin tengah sibuk marking paper at least cuti ni kurang sikit tension. Tak payah hadap kerenah murid yang semakin mencabar sekarang ni...

Cuti

Wednesday, May 27, 2009

DEMAM PEPERIKSAAN

Demam peperiksaan melanda keluarga aku. Mudah ku katakan Mei dan Jun ini adalah musim peperiksaan bagi semua anak-anak ku. Macam ada pakatan pula tp bukan pakatan pembangkang.. he.he. Bermula dengan dua anak teruna kecil menghadapi peperiksaan 17/5 yang lalu.. Tiap-tiap malam jenuh berperang nak suruh baca buku... Iqbal dengan jawapan biasanya .. Rileklah mak abang dah baca buku dah tadi.. atau abang ngantuk ni mak ..esok abang bangun awal abang bacalah. Hai betullah kata orang kalu anak tak tension nak exam mak pula tension.
Tapi yang bestnya Luqman ... Mak, adik rasa adik mesti dapat 100 markah periksa esok .. Alahai konfiden betul dia. Tiap hari bila aku balik kerja dia akan tunggu dan cerita pertama dia, Mak periksa tadi senang sangat .... adik boleh jawab semua...
Petang tadi bila dia tunjukkan kertas periksa , dan adapaper yang x dpt 100. aku tanyalah pasai apa adik x dpt 100. Jwapan sempoi ... Cikgu lah salah mana aci 1 soalan markah sampai 2@ 3. Hai kalu dah tak mau kalah ni...payah betul.
Hari ni pula Afifah mula menghadapi peperiksaan 1/2 tahun . Tp subjek lukisan PJK dan sivik aje. tu sebab di relaks aje. Nabilah pula akan mula menghadapi peperiksaan akhir persediaan pada 1/6 nanti . Jawab elok-elok no. coz peperiksaan ni akan menentukan kemana Nabilah akan dihantar menyambung pelajaran peringkat ijazahnya.
6/6 nanti Nawal pula akan menghapi peperiksaan akhir 3rd yearnya. Lepas tu cuti lah pulak no.... Bermula 14dan 15/6 Kakcik pula akan menghadapi peperiksaan . Begitu juga anak sulungku akan bergelumang dengan peperiksaan akhir 3rd yearnya.
Buat semua anak-anak mak , mak himpunkan doa buat semua setiap kali usai solat agar Allah membukakan pintu hati anak-anak semua untuk mengingati apa yang telah dibaca dan dapat menjawap dengan mudah . Moga kejayaan milik semua anak- anak kesayangan mak.
Dan Yang paling teruja menantikan detik 21 Jun bila kami sekeluarga akan dapat berkumpul semula semuanya kerna Nabilah akan mula bercuti 6/6. Nawal pula bercuti perterngahan Jun. Raihan pula akan sampai ke Tanah Air pada 21/6.. Hai lepas ni boleh aku plan aktiviti ngan anak2 gadisku seramai 5 orang tu. Yang lelaki Mr A3 take care lah ye....... Hai! rindu nak p shoping sekeluarga ramai-ramai. Bayangkan Kami sekeluarga seramai 9 orang kat Shoping kompleks Gamat dibuatnya.tp itulah saat yang paling aku nantikan .......

Sunday, May 24, 2009

HAPPY BELATED BIRTHDAY LUQMAN




Niat hati memang nak tulis entry istimewa ni buat anak bongsuku Luqman Al-Hakim pada hari lahirnya 19 Mei yang lalu . Namun ruang masa yang terhad tak membenarkan aku melunaskan hajat hati. Pertamanya lantaran kesibukan membuat persiapan Hari Anugerah cemerlang yang kebetulan diadakan pada 19 Mei juga. Maafkan mak Luqman. HAC disekolah ku tetamu utamanya adalah KDYMM Tuanku Sultan , so bayangkanlah bagaimana persiapann yang harus kami selesaikan.
Halangan kedua sekolah ku juga mengadakan Hari Terbuka Asrama dan perjumpaan waris pada tarikh 20 Mei serta Hari Anugerah Asrama. Asrama memang dibawah kawalan ku , so bayangkan bagaiman kesibukan yang terpaksa aku hadapi. Isk. isk...... kalau aku tak betul kuat boleh tumbang jadinya aku............
Halangan ke3. kami seluruh sekolah juga dalam zon tegang kerana akan dilawati oleh Nazir Sekolah Kluster at any time dalam masa yang sama juga . Hai..... letih den jadinya. Saban tahun dilawati Jemaah Nazir untuk melayakkan sekolah ku menerima pelbagai anugerah ia menjadi seolah-olah rutin yang terpaksa kami warga sekolah hadapinya. Namun tension tetap ada ...
Halangan keempat- Internet kat rumah down. Entah apa masalahnyaa tak dapat dikesan so aku tak dapat nak wish Luqman
Halangan ke5 Broadband aku dipinjam bapa mertuaku Adus ... mati kutulah aku nak buat camno kan aku nak pegang title menantu yang terbaik He..He....
Akhirnya baru hari nilah aku dapat meluangkan sikit masa buat LuQman. Internet dah ok....
Anak bongsu ku ni sangat manja dengan aku maklumlah dia tak da saingan... Sampai sekarang masih duduk atas ribaan aku bila dalam kereta..kalu suruh duduk kat blkg dia akan jawab adik kan kecik lagi baru 6 tahun.... dan jawapan yang paling klise adik nak duduk kat mak sampai adik kahwin ....... Ha..ha.. bayangkan haru biru dibuatnya.


Luqman merupakan seorang yang sangat menghargai . Bayangkan Sejak awal April dia tak pernah miss menulis kad ucapan Hari lahir buatku walaupun hanya atas sekeping kertas kecil. Terharu betul aku dibuatnya.
Pada 18 Mei yang lalu Luqman dah siap pesan. Mak esok jangan lupa Birthday adik ...Jangan lupa bagi kat adik Hadiah tau.... Hai... nasib baik dia ingatkan mak dia yang pelupa ni kalau tak terbabas aku....
Happy Birthday Luqman. Walaupun dah 7 tahun namun adik tetap kecil dimata mak...

Saturday, May 16, 2009

penghargaan

Selamat Hari Guru bertalu-talu mesej yang masuk dalam mailbox h/fon ku. Bangga itu sahaja yang layak aku rasakan buatku seorang guru biasa. Rasanya semua guru mempunyai perasaan yang sama . Bukan hadiah mahal yang diperlukan . cuma sebuah ingatan yang ikhlas dan kejayaan pelajar yang pernah mereka didik.
Buat anak-anak mak sentiasa ingat jasa guru yang telah mengajar anak-anak mak semua. Tanpa mereka siapalah kita.
Pada tarikh keramat ini ingin aku ucapkan terima kasih buat semua guru yang pernah mengajar aku bermula dengan A,B,C, 1,2,3 atau Alif , Ba, Ta . Bermula dari SKTG ke M.M seterusnya ke KIK. Jasa kalian semua takkan aku lupakan .
God is too wisethat created teacher without "pricetags". Because if did we can't afford tu buy an expensive teacher like U
Mampukah aku menjadi guru yang hebat seperti kalian semua? SELAMAT HARI GURU

Tuesday, April 28, 2009

Kehidupanku

Semalam genap umurku ........ tahun . Bila anak- anak kesayangan wish Happy Birthday mak, terasa shahdu dan bahagia lebih-lebih lagi bila awal pagi Mr A3 mengucapkan Happy Birthday. Rasanya aku isteri dan ibu yang paling bahagia . Namun dari satu sudut lagi aku muhasabah diri .. bukankah usia ku makin pendek. Apakah bekalan ku mencukupi sepanjang perjalanan hidup yg Allah anugerahkan buatku. Aku terkedu tiada jawapan... Terkadang dalam kesibukan ku melaksanakan tugas dalam kerjaya dan rumahtangga ,masa amat sikit utk akau beribadah . Cuma harapan ku segala apa yang aku laksanakan adalah suatu ibadah . Aminnnnnnnnn